• Organisatie
    • Het ontdekverhaal
    • Team
    • Veiligheid
    • Blosse
  • Omgaan met elkaar
    • Kanjertraining
    • Pestprotocol
    • Privacy
  • Documentatie
    • School-/ kindcentrumgids (pdf)
    • Oudertevredenheid
    • Kindcentrumplan 2021-2025
  • Tijden
    • School- en opvangtijden
    • Vakanties en vrije dagen
  • Gezond kindcentrum
  • Contact
  • Werkwijze
    • Werkwijze groep 1-8
    • Passend onderwijs
    • Digitale hulpmiddelen
    • Begeleiding naar het VO
  • Bibliotheek
  • Bewegingsonderwijs
  • Cultuur
  • Muziek
  • Medezeggenschapsraad
  • Ouderraad
  • Kindcentrumraad/MR
  • GMR
  • Oud Papier
  • Kinderdagverblijf
  • Peuteropvang
  • Buitenschoolse opvang
  • Groep 1/2 | Blauwe kring
  • Groep 3/4 | Gele Kring
  • Groep 5/6
  • Groep 7/8
  • Kennismaken!
  • Ontvang onze nieuwsbrief

Werkwijze onderbouw

 

Een dag in groep 3

Thematiseren:

Samen met kinderen creëren we een samenhangend aanbod waarbinnen kinderen in betekenisvolle activiteiten spelen en werken. Leerkrachten zorgen dat er een verband is tussen inhouden en activiteiten, zodat kinderen hun handelen steeds beter kunnen plaatsen in een brede inhoudelijke, maatschappelijke context. De winst daarvan is dat leerervaringen dieper zijn en bijvoorbeeld woordenschatontwikkeling verbonden aan een betekenisvol thema leidt tot echte begripsvorming.

Werken met een thema

In de onderbouwgroepen heeft een thema altijd een directe link met de leefwereld van de kinderen. De actualiteit in hun wereld is vaak aanleiding voor een thema.

Zo kunnen gebeurtenissen in de groep aanleiding zijn voor een thema. Denk aan "het wisselen hun melktanden" of "de juf gaat trouwen". Ook gebeurtenissen in de omgeving of de natuur en cultuur in de buurt van de school kunnen ingangen zijn voor een thema. Zo kan een thema "kleine beestjes in de sloot" of "er wordt een nieuw huis gebouwd" ontstaan. Jaarlijks terugkerende feesten zoals de decemberfeesten of dierendag kunnen leiden tot een thema, net als prentenboeken en verhalen. Een enkele keer is de actualiteit verder weg geschikt om een thema aan te verbinden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de troonswisseling.

Wanneer is een thema geschikt?

De leerkracht let daarvoor op de volgende elementen:

Spreekt het de kinderen aan? Past het in hun wereld of maakt het ze nieuwsgierig naar iets nieuws? Gaat het in op hun interesses, ervaringen en kennis?
Is het rijk genoeg om voldoende concrete inhouden en deelthema’s op te leveren?
Is er voldoende diepgang in mogelijk?
Biedt het voldoende mogelijkheden om met echte materialen te handelen, te spelen?
Is er onderzoek mogelijk in en naar de echte wereld, waardoor de kinderen dicht bij het thema kunnen komen? Waardoor kinderen (vak)rollen die bij het thema horen zelf kunnen gaan vervullen?

 

Hier leest u nog meer over thematiseren, hoe pakken wij dat aan?

 

 

Contact


Kindcentrum De Ontdekkers

De Hucht 6

1851 ZC Heiloo

072 5339815

Facebook

 

Aangesloten bij:


Blosse

Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

Locatie


 

Kennismaken


Nieuw in de buurt? Kom gerust eens langs voor een nadere kennismaking!

Informatie voor nieuwe bewoners Zuiderloo

Onderwijstijden


ma, di, do, vr: 8:30 - 14:30 uur

                wo: 8:30 - 12:00 uur

 

Opvangtijden


ma, di, wo, do, vr:

Kinderopvang: 7.30-18.30 uur

Peuterspeelzaal: 8.30-12.00 uur

Peuteropvang:  7.30-18.30 uur

Buitenschoolse opvang: 

7.30-8.30 uur en 14.30-18.30 uur

Snel naar:


  • Kinderopvang in Heiloo
  • Peuteropvang in Heiloo
  • Peuterspeelzaal in Heiloo
  • Buitenschoolse opvang in Heiloo
  • De basisschool in Heiloo
  • Ons onderwijs in de praktijk
  • OGO groepsorganisatie
  • Verlof aanvragen
  • Schoolgids
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Kindcentrumplan

 

Zoeken in de site


 

Copyright 2023 - De Ontdekkers
Inloggen | Ziber Education - School website | Ziber - Website software | SdH Vormgeving - /Team4School - Creatieve professionals