Deze week bij de peuters

Gymmen in de speelzaal, onkruid wieden in de patio, spelen bij de rijsttafel, de zandbak of een mooi schilderij maken; het gebeurde deze week allemaal bij de peuters. Ook maakten de peuters echte verkeerssituaties met de auto’s op het kleed en speelden ze op muziekinstrumenten.

Natuurlijk mocht het gezellig samen fruit eten niet ontbreken. Juf las een boek voor over de kind dat de waterpokken had. Nou, daar wisten de peuters alles van! Alle eigen ervaringen met de waterpokken kwamen los en de peuters wisten te vertellen dat waterpokken ”heel besmettelijker” zijn.

Zulke gesprekken, die we dagelijks voeren met de kinderen, zorgen voor het delen van eigen verhalen en voor herkenning bij de verhalen van de anderen. Doordat de pedagogisch medewerker ruimte geeft om te vertellen, zorgt voor ”revoicing” (herformuleren van de inbreng van het kind) en vragen stelt, ontwikkelen de kinderen in zulke gesprekken hun taal en woordenschat en ontstaat er groepsgevoel.

image image
IMG_5118 IMG_5118
IMG_5142 IMG_5142
IMG_5141 IMG_5141
IMG_5140 IMG_5140
IMG_5137 IMG_5137
IMG_5138 IMG_5138
IMG_5139 IMG_5139
IMG_5136 IMG_5136
IMG_5135 IMG_5135